حسنعلی دانشور؛ سپیده سپهری؛ علی عین علی لو
چکیده
چکیده سوررئالیسم، مکتبی است که در فرانسه و قرن بیستم پدید آمده است. هرچند این مکتب در اروپا مطرح شد، بارقههایی از اندیشة این مکتب را میتوان در آثار شاعران و نویسندگان ایرانی نیز جست و جو و بازیابی کرد. گاه بین مؤلّفههای سوررئال این آثار و سوررئال غرب، تشابههای عمیقی دیده میشود که حکایت از اصالت این مکتب در آثار ایرانی از گذشته ...
بیشتر
چکیده سوررئالیسم، مکتبی است که در فرانسه و قرن بیستم پدید آمده است. هرچند این مکتب در اروپا مطرح شد، بارقههایی از اندیشة این مکتب را میتوان در آثار شاعران و نویسندگان ایرانی نیز جست و جو و بازیابی کرد. گاه بین مؤلّفههای سوررئال این آثار و سوررئال غرب، تشابههای عمیقی دیده میشود که حکایت از اصالت این مکتب در آثار ایرانی از گذشته تا کنون دارد. این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی ، به کنکاش در اشعار نادرپور پرداخته و جلوههای سوررئالیستی آن را با مؤلّفههای غربی تطبیق داده است. نتیجة بدست آمده، نشان میدهد، هرچند نادرپور شاعر سوررئالیست نیست، امّا مؤلّفههای سوررئالیستی در اشعار او نمود پررنگی دارد. عدم هراس از مرگ، ایجاد تصاویر نامفهوم و عجیب، بکارگیری تصاویر سوررئال و بسامد فراوان حسّ-آمیزی و تشخیص نمونههایی از عناصر سوررئالیستی در شعر نادرپور است که قابل تطبیق با مؤلّفههای غربی سوررئالیستی است. کلیدواژه: مکتبهای ادبی، سوررئالیسم، سوررئالیسم غربی، شعر معاصر، نادر نادرپور